12 d’abril 2007

L'escriptor inexistent

Ha sortit a la venda el disc L’escriptor inexistent, recull de temes de la cantant tortosina Montse Castellà, basats en lletres de diversos escriptors, entre els quals tinc l’honor de trobar-m’hi.
Aquest disc té el seu origen en l’espectacle creat en motiu de la Fira del Llibre i de l’Autor Ebrencs que té lloc a Móra d’Ebre, per a la qual la cantant va compondre 10 temes a partir de textos i poemes d’escriptors en llengua catalana com ara Sebastià Juan Arbó, Jesús Moncada, Artur Bladé, Desideri Lombarte, Gerard Vergés, Manuel Pérez Bonfill, Flavià Company, Miquel Martí i Pol o d’altres de contemporanis com Andreu Carranza, Albert Roig, Emili Rosales o un servidor, Jesús M. Tibau, i també en llengua castellana com Pablo Neruda, Federico García Lorca, Miguel Hernández, Antonio Machado, Rafael Alberti o Rosalía de Castro.

Els textos seleccionats s’han combinat a partir del nexe de les temàtiques a què fan referència com el paisatge, l’estima cap a la terra, la guerra o l’exili. El disc ha estat coproduït per Indi músic, empresa creada per Pep Sala, i per l’empresa ebrenca Katum produccions.

La meva modesta col·laboració es troba principalment a la primera de les cançons, És com un miracle, amb l’aportació de la següent lletra escollida per la Montse Castellà del meu conte La vida i el riu, del recull El brogit de l’Ebre, editat per Cossetània el 2003:

"El sol ja deu sortir en aquests moments
i escampa de roig tota la façana dels Ports.
Per algú que ve del Priorat
acostumat a un paisatge
on després d’un turó sempre en ve un altre,
trobar-se amb la plana que travessa l’Ebre
és com un miracle".

Quan vaig sentir aquest fragment musicat per primer cop (i la resta de vegades també) em vaig emocionar. És una sensació estranya escoltar allò que has escrit en altres veus, una sensació que ja havia experimentat gràcies a l’Estrella Ramon o l’Emigdi Subirats, per exemple; però sentir allò que vas crear, aquelles paraules que vas imaginar un dia, acompanyades ara de la música és màgic. Aquestes dues arts, la música i la literatura, combinen a la perfecció i s’alimenten mútuament, i la Montse ho ha demostrat en aquest espectacle i en el seu disc L’escriptor inexistent que us recomano fermament.