29 de juny 2008

El mal de Portnoy, de Philip Roth

El protagonista viu una perpètua guerra contra el desig sexual, una guerra que sempre acabarà perdent, i que afegirà llenya al sentiment de culpa que des de ben petit li va inculcar, sobretot, la seva mare, un dels personatges a qui fa més referències; "no tothom perceb la vida de ma mare amb el mateix dramatisme que ella". Aquest sentiment de culpabilitat és un dels principals temes de la novel·la:
"Autocontrol, sobrietat, sancions: aquesta és la clau de la vida humana".
"La inhibició no creix als arbres, requereix paciència, concentració, requereix uns progenitors molt entregats i amb una considerable inclinació al sacrifici, i un xiquet que s'esforci com cal i atengui les indicacions per a, al cap dels anys, convertir-se en un ésser humà veritablement inhibit i mesquí."
Philip Roth ens narra aquesta obsessió pel sexe d'una manera divertida i, com sempre, sense eufemismes, d'una forma directa i sense manies, amb algunes descripcions detallades d'actes sexuals, especialment solitaris, que provoquen una esperpèntica rialla.

A mi m'agrada la manera de trencar tabús de Philip Roth en la majoria dels llibres que he llegit, però el meu preferit continua sent Patrimoni.

7 comentaris:

menta fresca, aufàbrega i maria lluisa ha dit...

sembla interessant i poder fàcil de llegir? l'apunto.

Striper ha dit...

Per relax a les vacances m'el apunto.

Anònim ha dit...

En prenc nota, ara de cara a l'estiu vull comprar alguns llibres i m'ha semblat un tema molt interessant.

Cèlia ha dit...

Jo també l'apunto amb tots els pendents, quan comenci vacances... m'espera força lectura!

núria ha dit...

Roth és el P.A.

Anònim ha dit...

Tinc un llibre pendent a casa de Roth per llegir ja fa temps però no sé ben bé perquè, sempre que m'hi he de posar, aquest autor em desperta com a certa mandra...

Anònim ha dit...

Grandiós llibre, Jesús! Estic amb tu què és el millor de Roth.

Aquests dies m'he engolit: "La marca humana", "Me casé con un comunista" i "Pastoral Americana".

Tres llibres com un campanar.

No en recomano, en canvi, "L'animal moribund", el llibre del qual la Coixet en va fer la pel·lícula.

Molt millor la pel·lícula que el llibre.

Salut!

David Figueres