02 de gener 2011

El perquè d'Aquell pèsol

Fa un parell de setmanes vaig penjar un nanoconte que deia textualment "Aquell pèsol". Tot té una explicació.
Ja feia temps que tenia ganes de publicar un nanorelat així al blog, i fins i tot tenia decidit el protagonisme de la paraula "pèsol"; però fou durant la conversa que vam mantenir a Móra d'Ebre després de la presentació del llibre del Xulio que em vaig decidir.
Ja durant l'acte, Xulio va parlar del poder evocador de les paraules, de vegades superior a mil imatges, contràriament a la popular dita. Posava l'exemple de la paraula "taula", que la seva simple pronunciació evoca en cadascú de nosaltres una imatge de taula diferent.
Després, mentre sopàvem junts, vam tornar a incidir sobre el tema, i vaig dir que sovint els posts més breus són els més comentats, i vaig fer una petita juguesca: si escrivia un post simplement amb les paraules "aquell pèsol", rebria més de 20 comentaris.
Val a dir que el post no aconseguí aquesta xifra, però fou el més comentat de la setmana, i fins i tot va inspirar algun petit relat.
El poder evocador de les paraules. Tots tenim una experiència diferent amb els pèsols, records casolans, familiars o viatgers. A més, no és tracta d'un pèsol qualsevol, sinó "aquell". El demostratiu que l'acompanya ens l'envia lluny en l'espai o en el temps, en algun racó de la memòria que la paraula fa despertar.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Malgrat que no es van aconseguir del tot els objectius, sens dubte el petit conte quedarà registrat com un dels més breus i suggeridors de la literatura catalana...
Ara a per noves fites...

X. R. Trigo

Roser Caño Valls ha dit...

La referència al pèsol d'aquest post m'ha recordat el conte d'aquella princesa del pèsol. De fet, qualsevol paraula, tema, motiu pot esdevenir protagonista d'un relat, ja sigui breu o llarg. L'ull que mira que és el teu és el que fa que els escrits siguin singulars.

Unknown ha dit...

Aquell pèsol podria haver estat ben bé el pèsol i l'evocació encara podria haver tingut altres matissos. Meravelloses paraules, màgiques paraules...

Anna Mora ha dit...

Doncs si Jesús , la pots agafar prestada , es un honor per mi !!
Una abraçada .
Anna

El porquet ha dit...

Doncs aquest post té unes quantes paraules més i mira, també he passat per aquí i l'he comentat!

Com en el cas de l'arlequí jo hi vaig entrar i escriure per l'associació que vaig fer amb el conte de la princeseta del pèsol.